lördag 16 april 2011

Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson

Detta är första boken i Stieg Larssons Milleniumtrilogi.


Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Henrik Vanger får årligen på sin födelsedag en påminnelse per post som gör att han inte kan släppa tanken på att hon fortfarande finns i livet. Uppdraget ser till en början hopplöst ut och han behöver hjälp med research. Han får tips om Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher. 

Tillsammans är Blomkvist och Salander ett omaka par men utgör ett oslagbart team, och de kommer allt närmare lösningen på gåtan Harriet. Spänningen stiger när de börjar misstänka att en person i Henrik Vangers närmaste krets är inblandad i en rad sadistiska brott. 


Boken är så fantastisk bra, alla tre böckerna är bra. Jag såg filmerna först vilket jag är glad över, för dom var alla jättebra tycker jag. Som vanligt är ju böckerna bättre vilket gör att filmerna fortfarande är bra men böckerna är ännu bättre och det är ju fantastiskt.
Har ni inte läst dom så gör det. Ni ångrar er inte. Det är så finurligt skrivet och man kan knappt sluta läsa förrän boken är slut. Och knappt ens då.
I mina ögon så är boken helt klart värd ♥♥♥♥♥

4 kommentarer:

  1. Vilken bra blogg..:)) Jag har sett filmerna,men läser inte såna böcker,jag läser böcker med verklighetsbakgrund och böcker som "samtal med gud" och "the secret" ..:) Ser du att jag blev din första...hahahaha...KRAAAAAM vännen!!!

    SvaraRadera
  2. Så du blev alltså inte störd av den ständiga uppräkningen av varumärken. Det höll på att göra mig galen när jag läste böckerna. Jag skiter väl i vilken slags telefon Mikael Blomqvist ringer. Först trodde jag att det var någon form av produktplacering, men det var tydligen bara så han skrev.
    Men visst, spänningen och konstruktionen av intrigen var det ju inget fel på.

    SvaraRadera
  3. Okej, det var den mannen. Han har varit hos mig också.

    SvaraRadera